Suzuki Samurai

Auto terenowe i nie tylko

Suzuki Samurai to auto niegrzeszące pięknością. Jego surowy, może nawet nieco toporny wygląd może odstraszać właścicieli luksusowych sedanów czy chociażby hatchbacków, ale bynajmniej nie o wygląd tu chodzi. Suzuki Samurai powstało nie po to, by wyglądać, ale by pokonywać najtrudniejsze, niedostępne dla innych tereny.

Historia Suzuki Samurai

Pierwowzorem tej jednej z najlepszych i najpraktyczniejszych terenówek było Suzuki SJ410, zwane także Jimny, Sierra czy Holden Driver. I w zasadzie auto to przetrwało w swojej niezmienionej formie aż do 2003 r., kiedy to Suzuki zakończyło jego produkcję.

Suzuki samurai po raz pierwszy zaprezentowano w 1985 r. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat auto rozwijało się technicznie, by na końcu ewoluować w swojego następcę Suzuki Jimny.

Cechy charakterystyczne auta Suzuki Samurai

auto suzuki samurai - japońska terenówka

Suzuki Samurai to terenowe auto o niewielkich gabarytach, przez niektórych nazywane nawet terenowym maluchem. Wbrew pozorom jednak ten maluch potrafi pokazać niezły pazur i świetnie sprawuje się w najtrudniejszych warunkach.

Sam samochód nie rozpieszcza użytkownika masa gadżetów, najczęściej nie posiada nawet klimatyzacji, ale przecież nie o taki komfort jazdy chodziło producentom. Auto ma drabinową ramę, piórowe resory, na których z kolei zamieszczono dwa sztywne mosty napędowe, zastąpione później sprężynami śrubowymi.

Zawieszenie Samuraia jest bardzo proste – to sztywne mosty połączone z resorami piórowymi, dzięki którym samochód ma w terenie dobre wykrzyżowanie osi, co zapewnia z kolei dobra trakcję na nierównościach.

Pierwsze silniki w Suzuki Samurai napędzane były silnikami o pojemności 1 l. Później zastosowano silnik 1,3 l, który początkowo zasilano dwugardzielowym gaźnikiem, później wtryskiem jednopunktowym. Dalsze etapy rozwoju silnika sprawiły, że  maksymalna moc wzrosła z 60 do 70 KM, później do 80 KM. W 1999 r. W Suzuki Samurai zaczęto montować także silniki wysokoprężne. Dwa lata później silnik ten zastąpiono wolnossącym silnikiem diesla Renault, który okazał się odporniejszy na wodę i zużywał mniej paliwa.

W Samuraiu zastosowano klasyczny układ napędowy – czyli oś przednia, sztywne mosty i reduktor. Skrzynia biegów posiada w każdym modelu 5 przełożeń.